Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, november 02, 2014

Den kompletta dieten med lågt innehåll av fodmaps

För en  vecka sedan kom boken THE COMPLETE LOW-FODMAP DIET (Bokus) av Sue Shepherd och Peter Gibson. Finns även på Adlibris.

 Jag har blivit besviken på böcker som jag beställt senaste tiden - en kokbok om "yogamat" gav inte mig någonting. Jag köpte också en bok om Yoga vid MS. Den boken känns seriös. Den är skriven av Eric Small som fick MS då han var cirka 22 och nu är han över 70. Han driver  centra för bl a MS patienter bl a i samarbete med UCLA. Boken säger inget som att yoga kan bota MS eller ger några storslagna löften utan bara att yoga kan vara en aktivitet som är bra vid MS, vilket jag håller med om. Yoga går att anpassa på olika sätt till vad man klarar av.  Tyvärr är boken lite tråkigt upplagd och jag orkade helt enkelt inte läsa den. Men boken THE COMPLETE LOW-FODMAP DIET uppskattar jag verkligen. Den är seriös  berättar utförligt om diagnosen IBS  och också den teoretiska bakgrunden till begreppet FODMAP.  Detta skrev jag om FODMAP tidigare:
Det finns ett antal sockerarter som tas upp dåligt i tarmen och därför kan bli utsatta för jäsning. Detta har gett upphov till den diet som kallas Fodmapdieten som har börjat användas vid den typ av magåkomma som kallas IBS.
Här är exempel på vad i kosten som innehåller fodmaps- dvs mat som kan ge jäsningsprocesser, tarmvidgning och magbesvär. Till en del är det nyttig mat och en lång tid av fodmapdiet i sin helhet kan leda till brister av olika näringsämnen. Klokast är nog att vända sig till dietist om man har IBS.
Typ av mat Med mycket fodmap
Med litet FODMAP
 



Proteiner
Bröd, flingor








Grönsaker
Baljväxter
Råg och veteinnehållande bröd.
Vetebaserade frukostflingor, müsli med torkad frukt, vetebaserad pasta.




Sparris, kronärtskocka, lök, vitlök, bönväxter, linser, sockerärtor, salter med lök och vitlök, selleri, savoykål (kruskål) broccoli, blomkål.

Kött, fisk, kyckling, tofu,
Glutenfritt bröd, surdegsbröd på dinkelmjöl, ris, havre, glutenfri pasta, quinoa




Haricots vertes, böngroddar, bok choy, morot, gräslök, paprika, en del kryddor, gurka, sallad, tomater, zuccini, äggplanta.
Frukt

Mango, nektariner, persikor, plommon, päron, vattenmelon, äpplen.

Apelsiner, bananer, mandariner, vissa melonsorter, vindruvor, blåbär
Mjölk och mjölkprodukter


Nötter och frön
Komjölk, yoghurt, mjuka ostar, grädde, glass.


Cashewnötter, pistagenötter
Laktosfri mjölk och yoghurt. Hård ost



Mandel, pumpfrön, jordnötter












Fodmap diet har i studier visats ge påtagliga förbättringar. I en studie fann man att så många som 70 procent av patienterna blev förbättrad på denna diet.

Boken THE COMPLETE LOW-FODMAP DIET innehåller också recept som jag kan använda . Bland annat finns angivet näringsinnehållet i varje portion både energi innehåll men också hur mycket fibrer, proteiner, kolhydrater, typer av fett. Det finns en hel del recept där som har lågt innehåll av mättat fett och därför går bra om man använder Swanks diet. Bl a finner jag att ett ägg inte ger så mycket mättade fetter. Jag skall nu försöka äta ett komplett ägg i veckan vilket också Swank rekommenderar efter att man hållit hans diet i ett år.

Hur går det då med min IBS. Jag har kommit underfund med att jag nog har en IBS om man använder de kriterier som brukas för att ställa diagnosen. Det går inte att säga så mycket ännu. Jag är i stort sett besvärsfri men då är jag alltså i inledningskedet då jag inte använder FODMAPs  så långt det går och dessutom tar jag då probiotika. Snart skall jag börja att försöka återintroducera några FODMAPS. Jag har läst i boken att lök  inklusive vitlök skall man nog räkna med att man inte klarar. Lite synd för jag tycker om vitlök i maten. Det finns dock vissa trick att hantera detta vilket man lär ut i boken.

Snart skall recepten i boken användas. Jag tor det skall bli Bon appetit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar