Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, november 22, 2012

Yoga och besvär med urinträngningar och resturin ( residualurin)

Det som är bra för hjärtat är bra för hjärnan


 
Läser på Multiple Sclerosis Research blog om en forskningsrapport om problem med urinblåsan vid MS och behandling med yoga. Det var en liten studie men resultaten var goda. Resultaten var delvis vad patienterna uppskattade men det var också ett mer objektivt mått= resurin.
Resurin är när man tömt urinblåsan och det inte kommer något mer. Man mäter då hur mycket urin det finns kvar i blåsan. Man fann en minskning av resurinen med 60 %. Antalet gånger man hade trängningar påverkades med 25 procent. Även inkontinens påverkades och också oron för dessa besvär.

De övningar man gjorde var bland annat Nadishuddi pranayama ( växlande andning genom näsborrar), moola bandha ( en sorts "knipövning" ), kapalbhati (snabb andning genom näsborrar) och djup avslappningtekning under 2 timmar dagligen i 21 dagar.
Bloggaren på MS Research blog tycker resultatet är bra men undrar "skulle verkligen nån lägga ned så mycket tid på det här". Jag kan  bara svara för mig själv med ett rungande ja. Detta är nog mitt mest handikappande symtom. Jag gör en del yoga dagligen men nu skall jag försöka ändra inriktningen en period.

Var kan man lära sig yoga? Jag gick yogakurser på Svalöfs folkhögskola - en yoga för de som inte kan stå på huvudet och var lämplig för de som hade olika besvär eller var till åren komna. Den äldsta som deltog vill jag minnas var 84.
Det här stället Institutet för medicinsk yoga i Stockholm verkar seriöst. Om inte annat kan man läsa deras fria tidning på nätet.  
Vidare kan man lyssna på Kropp och själ. De första 15 minuterna handlar om yoga för hjärtat.  Lyssna: Kropp o själ 20100120 0003

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar