Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

fredag, juni 29, 2012

Hur mår jag - halvårsutvärdering- en glad pensionär


Utvärdering i juni/juli med
  • anledning av att jag använt specialkost för min MS- sedan 2006-
  • med anledning av träning
  • stresshanterande yoga


Så här skrev jag 24 januari 2006:
I förrgår började jag med stenålderskost

"Varför?
Vill försöka med glutenfri och mjölkfri diet
för att se om jag det kan påverka
1. fick utslag och klåda för något år sedan. Blev bättre sedan jag slutade med interferoninjektioner mot min MS. Gick bort, sedan började jag med glatimeracetat och då återkom besvären och har inte gått bort sedan men blivit bättre. Kommer inte till rätta med det här.
2. Sedan finns det ju lite tankar kring detta med kost och MS.
Min situation just nu är att jag är ganska bra/ relativt sett. Har hö sidig svaghet och muskelkramper. Trötthet, viss afasi, dysartri.

Jag skulle vilja lägga till att jag också hade brain fog-hjärndimma. Inte alls som tidigare men 2006 fanns den kvar.

I stort sett är det så
För 4 år sedan tog det mig cirka 1 vecka att göra vad jag gjort på 10 minuter tidigare. Idag är det bättre. Nu tar det mig cirka en vecka att göra vad jag tidigare gjorde på 4 timmar."

Så här skrev jag sjuttonde juli 2006

"Beträffande mitt sjukdomstillstånd( som i grunden är gott men, kunde vara bättre ändå för att travestera Göran Persson)så ser jag ingen påverkan avseende paleolithisk kost.

Det enda problemet jag såg var en tendens till viktnedgång som inte ville stoppa upp. I början var det enbart positivt med viktnedgången men jag är lite rätt för att komma in i ett katabolt skede, speciellt som jag fick mitt svåraste skov i samband med att jag gick ned i vikt, jag vet inte vad som var hönan och vad som var ägget."

Så här skrev jag för ett år sedan eller rättare sagt ritade


På bilden får jag en känsla av att kosten spelat in mycket, liksom D-vitaminerna.
Men det allra första jag märkte att jag förbättrades var någon månad efter att jag började med statiner. Då återkom full rörlighet i höger arm. Det finns mycket jag kan peka på men ser man på grafen verkar kosten ha varit mycket viktig. Man skall dock komma ihåg att en period hade jag mycket ont i knän och det spelar in på gång och spring men knappast på fatigue, läsförmåga etc. Men där kan ju den bättre fysiken spela in. Det är ganska klart att träning förbättrar fatigue.






26 december 2011
Jag börjar med minnet i år. Där upplever jag en påtaglig förbättring. Kanske är det i stort sett känslan av att det fungerar. Något av en placeboeffekt. Ordet på tungan fenomenet finns kvar men besvärar mig inte. Dessutom är det troligen så att ju längre tid det går efter ett skov ( upplevda eller så kallade tysta skov) ju mer återhämtar sig hjärnan, skapar nya förbindelser.
Kanske har också yogaövningen som jag tidigare berättat om effekt, den där man tittar på ena axeln, sedan på andra axel och fortsätter så. Man har huvudet stilla men vrider på ögonen. På så sätt tvingas ögonen ändra fixeringspunkt. Näsan skymmer så att man inte kan fixera vänster axel med annat än vänster öga, höger axel kan bara fixeras med högra.


Gångförmåga: mycket bra, men har haft en period då jag överansträngt hö knä igen. Sprang 3 ggr i veckan cirka 4 km på hårt underlag samt gick i övrigt på hårt underlag. Det blev för mycket, men nu efter vila och att jag tagit bort en del yogaövningar som kanske ansträngde knän samt att jag börjat med glukosamin har det blivit bättre. Jämfört med förra året så har jag kunnat springa längre sträckor. Just nu tyvärr inget spring. Man har mycket spring i kroppen efter de åren med rörelsesvårigheter.

Balans: oförändrad.

Sväljning: inga besvär subjektivt. Däremot kan hostan komma ibland då jag äter så en viss problematik finns det.

Kramper i hö sida: Finns egentligen inte kvar nu, knappast förnimmelserna av det heller. Där har symtomen klar förbättrats eller försvunnit senaste två åren

Känsel: Myrkrypningarna finns där men kanske är de mer i bakgrunden nu. Låt oss säga oförändrade så får vi se hur det ser ut om ett halvår.

Jag har provat två saker för det:
1. Inclined Bed Therapy(IBT). Gav ingen förbättring.

(Vad är Inclined Bed Therapy? Det är inspirerat av CCSVI, teorin om att det som ligger bakom MS är försämrat avflöde från hjärnan eftersom det finns avflödeshinder i form av förträngningar i venerna. Med IBT höjer man huvudändan på sängen och tanken är då att det skall bli ett bättre avflöde från hjärnan.)



Urinträngningar : oförändrat tycker jag. Varierar en hel del.

Magproblem: Det finns en del saker jag inte tål. Gluten tillhör dem. Banan. Lök. Men jag har märkt att också för mycket soja inte fungerar. Där finns ett problem eftersom jag bland annat använt soja yoghurt. Jag håller på att pröva mig fram.

Fatigue och kognition: Som förra året. Trötthet förnimmer jag knappast men däremot har jag inte så mycket ”go”.


Sammanfattningsvis är det bättre än förra året.. Egentligen känner jag mig som en ganska frisk pensionär.


Halvårskiftet juni-juli 2012

Om man tittar på den aktuella enkäten

Vilket är ditt mest besvärande MS symtom? Besvär med..


urinblåsan
tarmfunktionen
gången
synen
balansen
humöret
sexualfunktionen
minne, koncentration, tänkande
hörandet
sväljfunktionen
smärta
sömnen
restless legs
fysisk trötthet
psykisk trötthet
emotionell labilitet
annat

Vad beträffar mig är det “restless legs med myrkrypningar som ger mig mest besvär.
Sedan är det detta med urinblåsan och frekventa trängningar men det verkar som jag klarar att hantera det men man måste vara förutseende.

Jag har inte sprungit i ngn större utsträckning sedan jag fick ont i knän nere i Puerto och sprang på hårt underlag, men planerar börja igen på mjukt underlag. Just nu känns knäna bra men jag håller fortfarande på med glukosamin. Försöker cykla en del i sommar. Det är en bra runda runt sjön här som tar mig cirka en timme.

Jag kommenterade att jag hade kvar hjärndimma när jag började med kosten- den är helt borta nu. Jag har ingen fatigue längre men som tidigare har jag kvar en viss initiativlöshet- ingen speciell go.
Minnet tycker jag nu är helt okay.

Jag tycker faktiskt att jag har blivit bättre det sista året- det är så små differenser men det kommer smygande förbättringar men ser jag tillbaka så är det stora grejer. Jag skrev till exempel 2006 att jag hade högersidig svaghet- det hade jag glömt bort att jag hade.

Kost:
jag skrev för ett halvår sedan att jag inte tyckte jag tål lök- det har fortsatt så och jag kan bara ta lök vid enstaka tillfället. Idag fanns det vitlök i lunchen.
Jag skrev också om att jag misstänkte att jag inte tålde soyaprodukter men det gör jag inte längre. Äter ofta soyaprodukter nu.

Sedan jag började med kostomläggningen har en hel del positivt hänt beträffande hur jag mår. Precis som vid nyår är jag en tämligen glad pensionär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar